אך לתמחר עבודה גרפית?

נתקלתי בהרבה סטודנטים לגרפיקה ועיצוב שמיד עם סיום הלימודים וכניסתם לשוק העבודה, מתחבטים בשאלה הזאת כשהם מקבלים לראשונה לבצע עבודה תמורת כסף,
אך לתמחר עבודת באנר פלאש בגודל x על y ?, כמה כסף לבקש על בניית גריד עיצובי לקטלוג המורכב מ 15 עמודים? וכן הלאה..
אם זו הפעם הראשונה (או אחת הפעמים הראשונות) שאתם באים לתמחר עבודה, אולי אוכל לעזור

יכול להיות שכבר נתקלתם בכל מיני תשובות שפזורות לשאלה הנ"ל במאמרים שונים באינטרנט, החל מטריקים 'מלוכלכים' (להזדהות כלקוח בצורה אלמונית מול מעצב אחר שמוכר בשוק ולקבל ממנו הצעת מחיר) וכלה בחישובים ומשוואות מתמטיות סבוכות שמתייחסות לכך שלעבודה על לוגו יש מחיר שונה מאשר לעבודה על עיצוב ניירת או עיצוב אתר אינטרנט וכדומה..
אם אתם חדשים בתחום, לפני שאתם מסתבכים עם כל מני חוקים והערכות, הנה נוסחה פשוטה ואומנם ראשונית ביותר, אבל למי שלא בטוח בכלל מאיפה להתחיל לחשב הצעת מחיר, היא, לדעתי, כן תתן קצה חוט ..ואם זה יעזור למישהו למישהו..אז כבר הרווחתי (רק שלא ישכח לשלוח לי אחוזים..ברור?)..

ובכן..העיקרון הראשוני (דגש על המילה ראשוני!) הוא דיי פשוט – כשאת/ה לא יודע/ת מראש מה ידרוש ממך פרויקט כלשהו, מסוכן לזרוק סתם מחיר גלובלי וכדאי להתחיל בשתי השאלות הבאות:

1. כמה לדעתך שווה שעת עבודה שלך? – במילה 'שלך' הכוונה ל..שלך! אשכרה שלך ולא של מישהו אחר..כמה היא שווה (לא! לא 'כמה לדעתך הכי הרבה שאתה יכול להשיג עליה?' וגם לא 'מה המינימום..?' אלא פשוט כמה לדעתך הסכום שבשבילו משתלם לך לעבוד עבודה במשך שעה אחת)?
האם כמו שכר מינימום? כלומר 22ש"ח בערך? או אולי כמו איש מקצוע מנוסה? 90 או 100 ש"ח? וכו'

2. כמה שעות עבודה (כולל סקיצות וסיעור מוחות ותקשורת מול הלקוח עד להגעה לעיצוב ולא רק הביצוע נטו!) להערכתך תיקח לך העבודה הזו?
חשוב מאוד להיות כנים עם עצמכם ולא להעריך פחות ממה שייקח, במיוחד לאור העובדה שתמיד יהיו כל מיני אילוצים ותיקונים שלא העלתם בדעתכם כשקיבלתם את הפרויקט, כדאי תמיד לקחת טווח ביטחון בהערכת כמות שעות העבודה ולהוסיף עוד דקות/שעות/ימים.. על הערכה המקורית שלכם

ומזה יוצאת לנו כמובן המשוואה "הפשוטה" הבאה:
התשובה לשאלה מס' אחת כפול התשובה לשאלה מס' שתיים שווה לסכום שלכאורה סביר לך לעבוד עבורו על הפרויקט

זאת השיטה שלי נראת הכי נכונה ונוחה לפחות בתור התחלה – אני יודע שלא באמת עשיתי את זה הרבה יותר פשוט
כי כמה שווה שעת עבודה שלך וכמה זמן ייקח לך העבודה הספציפית כזו או אחרת, אלו עדיין סימני שאלה, אבל התשובה אליהן פשוט צריכה להיות הערכה כנה שלך מהכרות שלך עם עצמך וזה לדעתי הכיוון להתחיל איתו. ואם חשבתם שפה זה נגמר אז טעיתם לגמרי..

כי אחרי שמסיימים את החישוב הזה אפשר וגם צריך:

1. עוד להעלות או לרדת במחיר כדי למצב אתכם בעיני הלקוח ביחס למחירי השוק שנותנים מעצבים אחרים (אתם נתונים שירות פרימיום או מינימום?)
2. להתחשב בסוג הלקוח (חברה גודלה עם כיס עמוק או לקוח קטן?)
3. להתחשב בסוג הפרויקט (הוא בכלל מעניין אותכם?, תרצו אחר כך להתפאר ולשים אותו בתיק עבודות? אז אולי שווה להיות גמישים במחיר כדי לזכות בפרויקט? ..או שממש לא וזה אחד מהפרויקטים שנועדו סתם כדי לעזור לכם לסגור את החודש?) כל אחד מהפרמטרים הנ"ל הוא גם שיקול אוקטי בקביעת המחיר

אבל..

אבל המשוואה הפשוטה הזו שאיתה התחלנו – בתנאי שלא מזייפים ועונים על השאלות שמהם היא בנויה בכנות – יכולה מאוד לעזור לך לראות האם משתלם לך בכלל מבחינה כלכלית-אישית להתחיל לעבוד על עבודה כלשהי.

לסיום – עוד כמה טיפים כלליים אבל חשובים:

לקוחות פרטיים אוהבים לנצל סטודנטים 'ירוקים' ולסחוט מהם עבודה במחיר נמוך ובניגוד לכללים שמקובלים אצל גרפיקאים מקצועיים- לכן כדאי לתאם עם הלקוח שלך כמה תנאים מראש:
1. מנעו מעצמכם אכזבות – תמיד לסגור עם הלקוח את סכום התשלום מראש, בשום פנים ואופן לא להתחיל לעבוד אפילו לא קצת לפני שהסכמתם על המחיר, ורצוי אפילו להעלות את הדברים על כתב בצורה מפורטת כמה שיותר ולחתום הדדית – רק ככה בזמן התשלום לא יהיו ויכוחים על הנושא. ..באותה נשימה, רצוי לנסות גם להשאיר לעצמך בסיכום דברים עם הלקוח פתח להעלאת המחיר במקרה שהעבודה מתארכת מעבר לצפוי.
2. גם סקיצות – אם הם מורכבות ולקוחות זמן, עולות כסף – כלומר גם אם עבדת נניח 5 שעות ובסוף הלקוח לא בחר אף אחת מההצעות ששלחת לו והוא מעדיף לעבור לגרפיקאי אחר – זה לא אומר שלא מגיע לך כסף! צריך שהלקוח יהיה מודע לזה מראש (אבל כמובן שאם תבהה בקיר 5 שעות ותשלחי לו סקיצות מעפנות כנראה שלא תראה הרבה כסף..).
3. הערכה עצמית – אם אתה יודע שאתה טוב אל תמכור את עצמך בזול, נכון שבתור מישהו שרק סיים לימודים אתה "לא יכול" לדרוש כמו מישהו שנמצא זמן רב במקצוע אבל עדיין, לעולם לא להתחיל מהרצפה בהערכת מחיר, גם המחיר מעיד על איכות העבודה, עבודה שמוצעת במחיר זול (גם אם היא הכי איכותית) באופן מיידי מקבלת יחס מזלזל ..מנגד כמובן שמחיר גבוה גם מחייב אותך לתת הרבה יותר (כמות/איכות/שירות וזמינות וכו').
4. כל האמור לעיל מצביע אומנם על סוג של נוקשות מול הלקוחות (במיוחד אולי התיעוד בכתב של ההסכמים ביניכם לבין הלקוחות שנועד כדי שלא יהיו התחמקויות אחר כך, לא שלכם ובמיוחד לא שלו..) אבל במיוחד אם הלקוח לא מכיר את העקרונות הנ"ל (ובתור אנשי מקצוע מתחילים תתקלו בהרבה לקוחות כאלה…) אז על אחת כמה וכמה שישנו הצורך להגיע איתו להבנות האלה כמה שיותר מוקדם במהלך יחסי העעבודה בינכם, כמובן בעזרת המון דיפלומטיה עידון ותיאום ציפיות.

בשורה התחתונה, תיזכרו בפעמים השונות שאתם בקשתם וקיבלתם שירות בתשלום ואז תבינו:
במיוחד מתי ששלמתם הרבה כסף, ציפיתם לשירות טוב ומתי שאכן קיבלתם אותו אז גם הסכום ששילמתם הרגיש לכם יותר מוצדק כי הייתה לכם חוויה חיובית – ככה גם הלקוחות שלכם רוצים להרגיש!
שהם מקבלים שירות מקצועי איכותי ומסביר פנים – בשביל שירות כזה הם גם יהיו מוכנים לשלם יותר..

יאללה.. שיהיה המון בהצלחה!

תודה שקראתם!

שתפו שגם אחרים יהנו

אולי תאהבו גם את

השאר תגובה

הגב באמצעות פייסבוק

5 תגובות

  1. חזרתי לבקר ובסוף מצאתי את עצמי נהנה מכל העבודות, תמונות, איורים, אנימציות וכל שאר הדברים המקסימים שעשית 🙂 במיוחד אהבתי את ההומור שבשאלון על עצמך!

  2. אני חושבת שזה קצת מוגזם להגדיר את כל מה שאתה רוצה ולא להתייחס לכך שאם סיימת לפני חמש דקות את הלימודים ואתה מקבל עבודה ראשונה, שנייה או אפילו שלישית- לעובדה הפעוטה אבל המאוד חשובה- אתה מתגלח על הזקן של הלקוח שלך….!!!!
    אם זו הפעם הראשונה או השנייה שלך שאתה בכלל עובד- ואין שלך שום ניסיון מקצועי קודם, ובטוח שזה יתבטא בטעויות שתעשה במהלך העבודה- למה הלקוח צריך לממן את זה?

    אני לא הייתי רוצה לקבל שירות כזה מאף אחד ועוד בידיעה שאני צריכה לממן את רכישת הניסיון שלו…

    1. בגדול אני מסכים למה שאת אומרת
      מצד שני, כשמדובר בעבודה של נגיד 6 שעות או יותר (נגיד..כמה ימים או אפילו שבוע)
      אין שום הצדקה שהסטדונט יעבוד בחינם או במחיר שהוא הרבה מתחת לסטנדרט רק בגלל שהוא סטדונט וחדש במקצוע
      והוא כן צריך למצוא דרך לתת לקוח הצעת מחיר, ולכן אני מציע לו את המשוואה הזו,
      כך שעיבוד במחיר שמשתלם לו (לסטודנט) לעבוד עבורו ולא יהיה לו הפסד,
      נראה לי שמובן מאליו לסטודנט שמשתמש במשוואה שבניתי כאן שאם זו הפעם הכי ראשונה שלו אז בוודאי יהיו לו המון טעויות וייקח לו יותר זמן מהצפוי ולכן ייצא מכאן שהעבודה שלו תהיה 'יקרה מאוד' ללקוח והלקוח לא יהיה מוכן להצעת המחיר שלו
      ולכן גם הדגשתי את זה בהסבר על חישוב המשוואה -להיות כנים עם הזמן שנראה לכם שייקח לכם לבצע את העבודה – כולל טעויות בדרך
      וגם הבהרתי שהמשוואה היא קודם לבדוק אם משתלם לסטודנט לעבוד עבודה כלשהי ולא רק לבנות הצעת מחיר

      מהבחינה הזאת את בהחלט מאירה ומחדדת נקודה נוספת (תודה!) והיא – שהמשוואה הזאת יכולה להראות האם זה רלוונטי מבחינת הסטדונט להציע את עצמו לעבודה מסוימת
      כי אם לפי המשוואה הזאת הוא 'יקר מידי' ללקוח (בגלל שהוא חסר ניסיון והעבודה תיקח לו זמן רב), כנראה, שאם ירצה הסטודנט בכל זאת לעבוד על העבודה הזו, שיצטרך למכור את עצמו במחיר שלא ישתלם לו (לסטודנט) לעבוד עבורו (כי יצטרך בוודאי לתת מחיר גלובלי סגור מראש) .